در سال 1396 معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تعریف شرکت های خلاق و مقررات آن ها سندی با عنوان آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق تدوین کرد. هدف اصلی از تنظیم این سند توسعه زیست بوم فناوری و کارآفرینی در کشور بود. همچنین اشتغال زایی جوانان و حمایت از شرکت های خلاق بوده است. طبق این سند تعریف شرکت خلاق به شرح زیر است:
شرکت خلاق به شرکتها و موسسات خصوصی نوآوری اطلاق میشود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول بوده و یا الگوهای نوین کسبوکار را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند.
به طور کلی، شرکت خلاق باید دارای شرایط پنجگانه زیر باشد:
در تعریف شرکت خلاق، دو عبارت «صنایع خلاق و فرهنگی» و «الگوهای نوین کسبوکار» هم نیاز به تشریح دارند تا مفهوم دقیق شرکت خلاق مشخص شود.
خب شرکت های خلاق از تسهیلات و مزایایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار این دسته از شرکت ها و موسسات قرار می دهد، بهره مند می شوند. از مهم ترین موارد این تسهیلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اعتبار نامه شرکت خلاق نیز شامل مجموعه شرکت ها و موسساتی که در حوزه های زیر فعال هستند، می شود.
این شرکت ها نیز می توانند بعد از سپری کردن روند ثبت نام، ارزیابی و بررسی اعتبار نامه شرکت خلاق را دریافت نمایند.
جهت ثبت شرکت خلاق، قبل از هر چیزی نیاز است که شرکت مورد نظر شما به صورت کاملا معمولی و رسمی به ثبت برسد. پس از ثبت اولیه شرکت می توانید مراحل ثبت نام آن به عنوان شرکت خلاق را طی کنید. در واقع، ایجاد شرکت خلاق مشروط به طی شدن دو مرحله است.
جهت ثبت شرکت خلاق باید در قدم اول به سامانه اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و فرآیند ثبت شرکت را آغاز کرد. جهت اینکه بتوان شرکت ثبت شده را به شکل شرکت خلاق تبدیل کرد. باید قالب شرکت تجاری یکی از انواع شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی عام یا سهامی خاص باشد. با دانستن این نکته فرآیند ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها به شکل خلاصه به شرح زیر است:
بعد از این مرحله، متقاضیان میتوانند جهت بهرهمندی از مزایا و تسهیلات شرکت خلاق، ثبت شرکت خلاق در برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق را پیگیری کنند.
در حالت کلی موسسات و شرکت هایی که پارامترهای سیستمی و مالی و سیستمی آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان را داشته باشند، فناور یا دانش بنیان گفته می شود. ایجاد یک شرکت فناور مزایا و امتیازات زیادی را در راستای تولیدات دانش بنیان بههمراه خواهد داشت.
جهت آشنایی با شرکت های فناور یا همان دانش بنیان، در وهله اول باید بگوییم که این شرکت های به دوسته کلی شرکت های تولیدی و شرکت های نوپا تقسیم می شوند. که به هر کدام می پردازیم.
شرکت های فناور نوع یک یا همان شرکت های دانش بنیان نوپا، مجموعه ای از شرکت ها هستند که در سال مالی گذشته خود فاقد اظهارنامه مالیاتی می باشند. یا به عبارتی دیگر در سال گذشته خود درآمد مالی نداشتند. معمولا محصولات پیش بینی برای اینگونه شرکت ها به مرحله تولید اولیه یا دست کم نمونه آزمایشگاهی رسیده است. که البته این محصولات با توجه بع تعریف شرکت باید از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار باشد. در نتیجه منجر به ایجتد ارزش افزوده گردد.
دسته دیگری از شرکت های فناور یا همان نو دوم همانند نوع یک گروهی از شرکت ها هستند که در سالی مالی گذشته خود فاقد اظهار نامه مالیاتی بوده یا درواقعا درآمدی نداشته اند. در این دسته نیز محصول درنظر گفته شده یا به تولید نمونه اولیه یا تولید آزمایشگاهی رسیده است. ولی علاوه بر داشتن طراحی مبتنی بر تحقیق و علم از سطح فناوری کمتری برخوردار می باشد. تنها و مهم ترین تفاوت این دسته با دسته اول عدم معافیت مالیاتی می باشد. در باقی مزایا با یکدیگر تفاوتی ندارند.
شرکت های دانش بنیان تولیدی خود به دو دسته نوع یک و نوع دو (صنعتی) تقسیم می شوند.
در ابتدا شرکت های دانش بنیان تولیدی شرکت هایی بودند که عمر فعالیت آن ها بیش از 3 سال بود. رکت هایی که از نظر نشر مالی و فنی مورد بررسی قرار می گرفتند. طبق قانون باید 25 درصد آخرین میزان فروش اظهارنامه مالیاتی آن ها حال از فروش محصولات دانش بنیان آن شرکت می بود.
ولی پس از اعمال تغییرات و ویرایش آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، تاثیری چندان جدی و خاصی بر ارزیابی این دسته از شرکت ها نگذاشت. شرکت هایی که بیش از 20 درصد درآمد آن ها در اظهار نامه مالیاتیشان باشد، جز شرکت های دانش بنیان نوع یک محسوب می شوند.
نکته مهم در این دسته از شرکت ها، علاوه بر داشتن طراحی کالا مبتنی بر تحقیق و توسعه، رسیدن محصول به مرحله تولید با بهره گیری سطح فناوری بسیار بالا و تولید ارزش افزوده زیاد است. که این کار موجب می شود آن محصول مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک شود.
خب با جدی شدن اهمیت استفاده و ورود فناوری های جدید در شرکت های صنعتی، شرکت هایی که دارای درآمد عملیاتی در اظهار نامه سال مالیاتی گذشته خود داشته باشند. همچنین در حیطه فناوری های برتر نیز فعالیت داشته باشند. با داشتن تنها یکی از شرایط زیر جز شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دو (صنعتی) قرار می گیرند.
نرخ تعامل اینستاگرام شما میانگین نرخ تعامل فالوورهایی است که محتوا شما دریافت می کند. شما می توانید با در نظر گرفتن مجموع تعامل برای 10 پست اخیر، میزان تعامل خود را در اینستاگرام پیدا کنید. سپس این مجموع را بر تعداد کل فالوورها تقسیم کنید. این یک برآورد خوب برای میانگین نرخ تعامل شما در اینستاگرام خواهد بود.
بطور کلی نرخ تعامل اینستاگرام یک معیار قدرتمند است که به شما می گوید درصد فالوورهایی که به طور متوسط با محتوا درگیر هستند. از این معیار می توان برای ارزش گذاری صفحه اینستاگرام، اثربخشی محتوا شما و عملکرد رقابت استفاده کرد. با توجه به اینکه نرخ تعامل در کل اینستاگرام به بالاترین حد خود رسیده است. لازم است بدانید که چگونه چنین نرخی را محاسبه کنید و با افزایش فالوورهای خود به طور مداوم آن را افزایش دهید.
یک بحث دائمی در مورد اینکه آیا نظرات و لایک ها باید برابر باشند وجود داشته است. آیا یک نظر واقعا معادل یک لایک در مورد قدرت تعامل است؟
صادقانه بگویم، اگرچه این را نمی توان ثابت کرد. اما با نظر کارشناسی، کامنت ها از نظر قدرت تعامل، سنگین تر از لایک هستند. دلیل آن این است که نظرات به انرژی، فکر و اندیشه بیشتر کاربر نیاز دارند و می توانند به مکالمات مداوم منجر شوند. که اتفاقا هدف اصلی هر پلتفرم اجتماعی است، افزایش زمان جلسات کاربر با تعاملات و مکالمات مثبت.
با این حال، اگر نظرات و لایک ها به یک اندازه وزن نداشته باشند. سپس نظرات چگونه باید برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام شما تفسیر شود؟
یکی از قدرتمندترین قابلیت های اینستاگرام، بخش تجزیه و تحلیل آن است. با قابلیت دیدن روندهای فالوور، برداشت ها، دسترسی، تعامل و غیره. توانایی ارائه مداوم محتوای قدرتمند در زمان های اوج برای حداکثر تعامل عجیب و غریب است. در اینجا روش های اثبات شده برای محاسبه میزان تعامل محتوا شما در اینستاگرام آمده است:
در اینجا، شما تعداد کل لایک ها و کامنت های خود را بر تعداد فالوورهای خود تقسیم می کنید و آن را در 100 ضرب می کنید. نتیجه به شما درصد تعامل را می دهد. از آنجایی که دادههای مورد استفاده در دسترس عموم هستند. به راحتی میتوان آن را با حسابهای دیگر محک زد. اگر میخواهید نرخ تعامل خود را با رقبای خود مقایسه کنید، مسلما این روش بهترین گزینه است. همچنین زمانی که در تلاش برای ارزیابی میزان مشارکت شریک تاثیرگذار بالقوه هستید، بسیار مفید است.
این روش مستلزم آن است که کل لایک ها و نظرات خود را اضافه کنید و سپس نتیجه را بر 100 تقسیم کنید. مقدار درصدی را برای نرخ تعامل خود دریافت خواهید کرد. از نظر دقت، این روش کمی دقیق تر از روش اول است. دلیل آن این است که افرادی که پست شما را دیده اند به جای دنبال کنندگان شما که بسیاری از آن ها ممکن است در وهله اول پست شما را نبینند، در نظر می گیرد.
این روش به شما درک بهتری از تعداد کل افرادی می دهد که پست شما را دیده اند و تصمیم به مشارکت دارند یا خیر. این واقعا تعریف نرخ تعامل به معنای واقعی عبارت است. با این حال، با این روش، مقایسه نرخ تعامل خود با دیگران غیرممکن است. شما تنها کسی هستید که نمایش ها را در حساب خود مشاهده می کنید.