طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نکات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر سئو تخصصی

طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نکات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر سئو تخصصی

پروتکل انتقال فایل (FTP) چیست؟

پروتکل انتقال فایل (FTP) چیست؟

اصطلاح پروتکل انتقال فایل (FTP) به فرآیندی اشاره دارد که شامل انتقال فایل ها بین دستگاه ها از طریق شبکه می شود. این فرآیند زمانی کار می کند که یک طرف به دیگری اجازه ارسال یا دریافت فایل از طریق اینترنت را بدهد. در ابتدا به عنوان راهی برای ارتباط کاربران و تبادل اطلاعات بین دو دستگاه فیزیکی استفاده می‌شد. اما امروزه معمولا برای ذخیره فایل‌ها در فضای ابری، که معمولا یک مکان امن است که از راه دور نگهداری می‌شود، استفاده می‌شود.

تا به حال به این فکر کردید طراحی سایت و توسعه آن با هم چه تفاوتی دارند؟ پیشنهاد می کنم مقاله تفاوت های طراحی و توسعه وبسایت را مطالعه کنید.

پروتکل-انتقال-فایل-(FTP)-چیست؟

FTP ممکن است توسط یک کسب و کار یا شخص برای انتقال فایل ها از یک سیستم کامپیوتری به سیستم دیگر یا توسط وب سایت ها برای آپلود یا دانلود فایل ها از سرورهای خود استفاده شود. بطور کلی پروتکل انتقال فایل راهی برای دانلود، آپلود و انتقال فایل ها از یک مکان به مکان دیگر در اینترنت و بین سیستم های کامپیوتری است. کاربران نیز برای انجام انتقال FTP نیاز به اتصال به اینترنت دارند.

برای ورود به سرور FTP، باید نام کاربری و رمز عبور و شماره پورت را وارد کنید. پروتکل FTP به طور پیش فرض توسط پورت های شماره 20 و 21 مدیریت می شود. همچنین امکان دسترسی ناشناس به سرورهای FTP وجود دارد.

تاریخچه FTP

اولین مشخصات برای FTP با نام RFC 114 در 16 آوریل 1971 منتشر شد. توسط ابهای بوشان، دانشجوی آن زمان در موسسه فناوری ماساچوست نوشته شد. ایده اصلی پشت FTP، فعال کردن انتقال فایل ها از طریق ARPANET، پیشرو اینترنت بود.

همان طور که اینترنت مدرن شروع به شکل گیری کرد. مشخصات FTP تحت چندین تجدید نظر قرار گرفت تا با استانداردهای شبکه از جمله TCP/IP هماهنگ شود. در سال 1980، نسخه جدیدی از FTP در RFC 765 توسط جان پاستل، دانشمند پژوهشی در موسسه علوم اطلاعات در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آن زمان تعریف شد. پنج سال بعد، FTP دوباره با RFC 959 تعریف شد. که قابلیت‌های مدیریتی جدیدی را برای پروتکل معرفی کرد. از جمله توانایی ساخت و حذف فهرست فایل بود. تکرارهای قبلی FTP تا حد زیادی محدود به انتقال فایل ها به و از ساختارهای فهرست فایل موجود بود.

نحوه کار پروتکل FTP

پروتکل انتقال فایل به افراد و کسب و کارها اجازه می دهد تا فایل های الکترونیکی را بدون نیاز به قرار گرفتن در یک فضا با دیگران به اشتراک بگذارند. این را می توان با استفاده از یک سرویس گیرنده FTP یا از طریق فضای ابری انجام داد. صرف نظر از گزینه، هر دو طرف نیاز به اتصال به اینترنت فعال دارند

اکثر مرورگرهای وب دارای کلاینت های FTP هستند که کاربران را قادر می سازد فایل ها را از رایانه خود به سرور منتقل کنند و بالعکس. برخی از کاربران ممکن است بخواهند از یک سرویس گیرنده FTP شخص ثالث استفاده کنند. زیرا بسیاری از آن ها ویژگی های اضافی را ارائه می دهند. نمونه هایی از کلاینت های FTP که برای دانلود رایگان هستند. عبارتند از FileZilla Client ،FTP Voyager ،WinSCP CoffeeCup Free FTP و Core FTP.

بسیاری از مردم قبلا بدون اینکه متوجه باشند از FTP استفاده کرده اند. اگر تا به حال فایلی را از یک صفحه وب دانلود کرده اید، از FTP استفاده کرده اید. اولین مرحله ورود به سیستم است که ممکن است به صورت خودکار یا با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به صورت دستی رخ دهد. FTP همچنین از شما می خواهد که از طریق یک شماره پورت خاص به سرور FTP دسترسی داشته باشید. هنگامی که از طریق سرویس گیرنده FTP خود به سرور FTP دسترسی پیدا کردید. اکنون می توانید فایل ها را انتقال دهید. همه سرورهای FTP عمومی نیازی به ورود به سیستم ندارند. زیرا برخی از سرورها به شما امکان دسترسی ناشناس به آن ها را می دهند.

علت اهمیت و کاربرد FTP

FTP یک پروتکل شبکه استاندارد است که می تواند قابلیت های گسترده انتقال فایل را در سراسر شبکه های IP فعال کند. بدون FTP، انتقال فایل و داده‌ها را می‌توان با مکانیسم‌های دیگری مدیریت کرد. مکانیسم هایی مانند ایمیل یا سرویس وب HTTP اما سایر گزینه‌ها فاقد وضوح تمرکز، دقت و کنترلی هستند که FTP آن را فعال می‌کند.

FTP برای انتقال فایل بین یک سیستم به سیستم دیگر استفاده می شود/ چندین مورد استفاده رایج از جمله موارد زیر دارد:

  • پشتیبان گیری(Backup): FTP را می‌توان توسط سرویس‌های پشتیبان یا کاربران جداگانه برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها از یک مکان به یک سرور پشتیبان ایمن که خدمات FTP را اجرا می‌کند، استفاده کرد.
  • همانند سازی(Replication): تکثیر شامل کپی کردن داده‌ها از یک سیستم به سیستم دیگر است. اما رویکرد جامع‌تری برای ارائه دسترسی و انعطاف‌پذیری بالاتر دارد. همچنین می توان از FTP برای تسهیل این امر استفاده کرد.
  • دسترسی و بارگذاری داده ها(Access and data loading): FTP همچنین معمولا برای دسترسی به میزبانی وب مشترک و خدمات ابری به عنوان مکانیزمی برای بارگذاری داده ها بر روی یک سیستم راه دور استفاده می شود.

جهت مطالعه ادامه این مطلب بر روی لینک روبرو کلیک نمایید. پروتکل FTP چیست و کاربرد آن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد