به طور کلی اسپم ها، استفاده از سیستم پیام رسانی برای ارسال یک پیام به عده زیادی از افراد بدون درخواست و اجازه خودشان است. معمولا اسپم ها با هدف پخش تبلیغات بازرگانی، آگاهی بخشی غیر تجاری و یا اهداف غیر قانونی که بیشتر آن ها تلاش برای به دست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی افراد است انجام می شود. به همین
شناخته شده ترین شکل اسپم ها، اسپم ایمیلی است، که به آن هرزنامه نیز گفته می شود. همچنین این اصطلاح درمورد سواستفاده های مشابه درسایر رسانه ها نیز به کار برده می شود. حضور اسپم ها را می توان در رسانه هایی مثل پیام رسان های فوری، گروه های خبری، موتورهای جستجوگر وب، وبلاگ ها، پیامک، انجمن های اینترنتی، اپلیکیشن های موبایلی مشاهده کرد. جالب است بدانید که اسپم ها حتی در تبلیغات تلویزیونی نیز حضور دارند. مثلا پخش یک آگهی تبلیغاتی به تعداد زیاد آن هم پشت سر هم!