طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نکات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر سئو تخصصی

طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نکات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر سئو تخصصی

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT یا همان ماتریس SWOT است. هر حرف در کلمه SWOT نشان دهنده یک کلمه قوی است: S = نقاط قوت ، W = نقاط ضعف ، O = فرصت ها ، T = تهدیدها.

تجزیه و تحلیل SWOT از ماتریس اصطلاحا SWOT برای ارزیابی جنبه های داخلی و خارجی انجام تجارت شما استفاده می کند. چارچوب SWOT ابزاری برای حسابرسی یک سازمان و محیط آن است. SWOT اولین مرحله برنامه ریزی است. به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا روی موضوعات اصلی تمرکز کنند. روش SWOT ابزاری اساسی برای مقامات عالی شرکت برای تدوین برنامه های استراتژیک است.

استراتژی فرآیندی بسیار طولانی مدت است که در آن یک شرکت تصمیم می گیرد تا چند سال آینده مسیر آینده را برای خود تعیین کند. مدل SWOT عواملی را تجزیه و تحلیل می کند که برای کسب و کار شما داخلی هستند. همچنین عواملی که از خارج بر شرکت شما تاثیر می گذارد. نقاط قوت و ضعف در ماتریس SWOT از عوامل داخلی هستند. فرصت ها و تهدیدها عوامل بیرونی هستند.

SWOT می تواند همراه با ابزارهای دیگر برای برنامه ریزی استراتژیک ، مانند تجزیه و تحلیل پنج نیرویی پورتر یا چارچوب کارت امتیازی متوازن، استفاده شود. SWOT ابزاری بسیار محبوب در بازاریابی است زیرا سریع ، آسان و بصری است. 

هر کسب و کاری هنگام ورود به بازار و کسب موفقیت باید یک تحلیل دقیق از بازار و رقبا داشته باشد. مناسب ترین روش برای ارزیابی استفاده از پنج نیروی پورتر است. پیشنهاد می کنم مقاله پنج نیروی رقابتی پورتر را از دست ندهید.

ماتریس-swot-و-تحلیل-آن

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT یا همان نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه ریزی استراتژیک استفاده می شود. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی، خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT به منظور تسهیل نگاه واقع بینانه، مبتنی بر واقعیت، مبتنی بر داده ها بر نقاط قوت و ضعف یک سازمان، ابتکارات یا صنعت آن طراحی شده است. سازمان باید با پرهیز از باورهای از پیش تصور شده یا مناطق خاکستری و در عوض تمرکز بر زمینه های زندگی واقعی، آنالیز را دقیق نگه دارد. شرکت ها باید از آن به عنوان راهنما و نه لزوما به عنوان نسخه استفاده کنند.

  • تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را فراهم می کند.
  • شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای اصلی منجر به تحلیل مبتنی بر واقعیت، چشم اندازهای تازه و ایده های جدید می شود.
  • تجزیه و تحلیل SWOT زمانی بهترین عملکرد را دارد که گروه ها یا صداهای متنوع در یک سازمان در ارائه نقاط داده واقع بینانه به جای پیام رسانی تجویز شده آزاد باشند.

رابطه بین تحلیل SWOT و تحلیل داخلی

تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از محیط کسب و کار خارجی و همچنین فضای داخلی کسب و کار برای تشکیل ” تجزیه و تحلیل داخلی” انجام می شود. این تحلیلی است که توسط سازمان در مورد چگونگی نگاه سازمان به خود انجام می شود. از این رو، به آنالیز داخلی معروف است.

این تحلیل داخلی تصمیم می گیرد که سازمان چه توانایی هایی دارد، چه نقاط ضعفی دارد. بر این اساس، به سازمان کمک می کند تا تصمیم بگیرد که چه فرصت هایی باید استفاده شود و کدام تهدیدها باید کاهش یابد.
سپس این شرکت با استفاده از این تجزیه و تحلیل داخلی بهترین راه حل ها را برای نحوه انتقال از نقطه A مکانی که هم اکنون شرکت در آن مستقر است. به نقطه B آنچه شرکت می خواهد بدست آورد ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل داخلی می تواند به شرکت در تصمیم گیری در رابطه با استراتژی و برنامه ریزی کمک کند. اگر شرکتی به محصولی نگاه کند که می خواهد آن را روانه بازار کند. تجزیه و تحلیل SWOT به شرکت می گوید که آیا شرکت آماده راه اندازی محصول است یا خیر.

SWOT بر اساس حذف کار می کند. هنگامی که با تجزیه و تحلیل داخلی و آنچه قادر به انجام آن هستید آماده شوید. تصمیم گیری آسان تر می شود و راه آسان تری به جلو پیش می رود.

ماتریس SWOT

ماتریس SWOT ماتریس چهار ربع 2×2 است. چهار ربع اختصاص دارد:

  • نقاط قوت
  • نقاط ضعف
  • فرصت ها
  • تهدیدها

از جمله موارد فوق، نقاط قوت و ضعف مواردی است که سازمان باید خود تصمیم بگیرد. این ها به عنوان تحلیل محیط داخلی در نظر گرفته می شوند. باید با دیدگاه خنثی انجام شوند. تجزیه و تحلیل اشتباه به این معنی است که شرکت ممکن است فکر کند نقاط قوت زیادی دارد یا ضعف های بسیار کمی دارد. از این رو، تجزیه و تحلیل داخلی باید به درستی انجام شود.

عوامل محیطی خارجی فرصت ها و تهدیدها هستند. همه فرصت های هر سازمانی عامل محیط خارجی است. مثلا اگر سیاست های دولت مطلوب باشد. در صورت رونق بازار یا عوامل مثبت یا منفی متعلق به فضای خارجی این عوامل بیرونی فرصت های جدیدی را به شرکت می دهند. اما تهدیدهای جدیدی را برای شرکت به همراه می آورند. به همین دلیل فرصت ها و تهدیدها به عنوان عوامل محیطی خارجی در نظر گرفته می شوند.

برای رشد شرکت باید از هر چهار ربع ماتریس استفاده کنید تا بتوانید در مورد رشد شرکت تصمیم بگیرد.

 

جهت مطالعه ادامه این مطلب بر روی لینک روبرو کلیک نمایید. ماتریس swot و تحلیل آن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد