خب قبل اینکه به بحث مهارت ها بپردازیم. بهتر است که اول بدانیم اصلا مذاکره چیست؟
مذاکره نوعی بحث است که برای حل و فصل اختلافات و توافق بین دو یا چند طرف مورد استفاده قرار می گیرد. مذاکره فرآیندی است برای “دادن و گرفتن” که منجر به مصالحه ای می شود که در آن هر طرف امتیازاتی را برای منافع همه درگیرها در نظر می گیرد.
موقعیت های بسیاری وجود دارد که ممکن است لازم باشد در محل کار مذاکره کنید. مهم نیست که چه نقشی دارید. شما ممکن است بخشی از مذاکرات بین همکاران، بخش ها یا مشتریان باشید. شما می توانید درباره حقوق، موقعیت خود، شرایط قرارداد، جدول زمانی پروژه یا موارد دیگر مذاکره کنید. برای اینکه یک مذاکره کننده موفق باشید، به مهارت های متنوعی نیاز دارید.
حال که با تعریف مذاکره آشنا شدیم. بیایید ببینیم مهارت های این مذاکره چیست؟ مهارت های مذاکره ویژگی هایی است که به دو یا چند طرف اجازه می دهد تا به مصالحه برسند. این ها اغلب مهارت های نرم مانند برقراری ارتباط، متقاعد سازی، برنامه ریزی، استراتژی و همکاری هستند. درک این مهارت ها اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده قوی تر است.
مهارت های مورد نیاز شما به محیط، نتیجه مورد نظر شما و افراد یا مشاغل مرتبط بستگی دارد. در ادامه چندین مهارت اصلی مذاکره وجود دارد که در بسیاری از شرایط اعمال می شود:
مهارت های ضروری ارتباطات شامل شناسایی نشانه های غیرکلامی و مهارت های کلامی برای ابراز وجود به روشی جذاب است. مذاکره کنندگان ماهر می توانند سبک های ارتباطی خود را برای رفع نیاز شنونده تغییر دهند. با برقراری ارتباط شفاف، می توانید از سو تفاهم هایی که می توانند مانع رسیدن به مصالحه شوند جلوگیری کنید.
مهارت های گوش دادن فعال نیز برای درک نظر دیگران در مذاکره بسیار مهم است. برخلاف گوش دادن غیرفعال، که همان شنیدن سخنران بدون حفظ پیام آن ها است. گوش دادن فعال به شما اطمینان می دهد که می توانید جزئیات خاص را درگیر کنید. بعدا بدون نیاز به تکرار اطلاعات، به یاد بیاورید.
هوش هیجانی توانایی کنترل احساسات خود و شناخت احساسات دیگران است. آگاهی از پویایی عاطفی در هنگام مذاکره می تواند به شما اجازه دهد آرام و متمرکز بر موضوعات اصلی باشید. اگر از مذاکره فعلی راضی نیستید، نیاز به وقفه را بیان کنید تا بعدا با دیدگاه های تازه و خودتان و طرف مقابل بتوانید برگردید.
همان طور که باید با یک هدف مشخص وارد مذاکره شوید. طرف مقابل نیز به احتمال زیاد انتظارات خاص خود را دارد. اگر فکر می کنید ممکن است نتوانید با شرایط یکدیگر موافقت کنید. می توانید انتظارات خود را تنظیم کنید. مدیریت انتظار ماهر شامل حفظ تعادل بین یک مذاکره کننده محکم و یک همکاری است.
سازگاری یک مهارت حیاتی برای یک مذاکره موفق است. هر مذاکره ای منحصر به فرد است و وضعیت یک مذاکره منفرد ممکن است از روزی به روز دیگر تغییر کند. به عنوان مثال، یک طرف درگیر ممکن است خواسته های خود را ناگهانی تغییر دهد. اگرچه برنامه ریزی برای هر شرایط ممکن دشوار است. اما یک مذاکره کننده خوب می تواند در صورت لزوم به سرعت سازگار شود و برنامه جدیدی را تعیین کند.
توانایی تاثیرگذاری بر دیگران مهارت مهمی در مذاکره است. این می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید چرا راه حل پیشنهادی شما برای همه طرف مفید است. دیگران را به حمایت از دیدگاه شما ترغیب کند. مذاکره کنندگان علاوه بر متقاعد سازی در صورت لزوم باید قاطعانه عمل کنند. ابراز وجود به شما امکان می دهد ضمن احترام به دیدگاه های طرف مقابل ، عقاید خود را بیان کنید.